2016. november 8.

Dugulásmentes vízvezeték szerelése a télikertben

télikert kút kert sms
A kertben készített kút képét küldjük SMS-ben barátainknak.

Tömegek választják a megbízható kommunikáció szerelését


A télikertépítés során sokan kampányolnak a megfelelő minőségű vízért a házban. Ez többféleképpen is biztosítható bár az ára meglehetősen magas, a tiszta víz nincs ingyen. Az olcsó ivóvízhez kutat kell fúrnunk, ilyenkor a dugulástól sem kell félnünk, sem attól, hogyan fogjuk elhárítani azt.

A vízművek hálózatához csatlakozás esetén, a vízmérő részére aknát kell létesíteni, a vízóraállást havonta SMS üzenetben küldhetjük el a szolgáltatóhoz. Az akna az utcai telekhatártól 50 cm távolságra, 1,3 m mélységűre, 1,0 m hosszúra és 0,8 m szélesre készítendő. Lebúvó nyílásának mérete 60x60 cm legyen.

Ha közműves vízvezeték nincs, akkor a télikert telkén létesített kútból láthatjuk el magunkat és nagyobb tömeget vízzel. E kútra házi vízellátó berendezés telepíthető, melynek ára nem ingyenes.

Kút létesítése


A telken létesítendő kút helyét körültekintően kell megválasztani, nem felülve a marketing kampányoknak. A helyi vízviszonyokkal ismerős kútásó kisiparossal célszerű a kapcsolatot felvenni, akár SMS küldés útján is.

A kút környezetét úgy kell feltölteni, hogy a csapadékvíz ne tudjon a kútba befolyni. A feltöltés a kút szélétől 1 méterig terjedjen, ezen kívül a kutak külső részét kb. 1,5 méter mélységig vízzáróvá kell tenni. A télikert mobil kútjának legfelső szélét legalább 20 cm-rel a talajszint fölé kell emelni.

2016. szeptember 15.

Szőnyegpadló fektetése a beton aljzatra a télikertben

Télikert terasz padló burkolat
Szőnyeg a beépített teraszon

Szőnyeggel tehetjük kényelmesebbé a teraszbeépítést


A szőnyegpadló fektetésének előkészítése a télikertben nagy hangsúlyt helyezünk. A munkafolyamathoz csak az építési munkák befejezése után kezdhetünk hozzá. A beton aljzatnak kellően száraznak és simának kell lennie, ajánlatos, hogy legalább egy hónappal a szőnyegpadló fektetése előtt készen legyen.

A szőnyegpadlót általában az aljzatbetonhoz rögzítjük, melynek felülete legyen száraz, por- és szennyeződésmentes. A kellően sík és sima padlófelületet a télikertben aljzatkiegyenlítővel tudjuk elérni. Az esetleges olajos, zsíros, festékes szennyeződéseket oldószeres kezeléssel távolítsuk el, hogy ne maradjon oldószer a felületen. A portól és egyéb szilárd szennyeződéstől sepréssel és porszívózással tisztíthatjuk meg az aljzatot, felmoshatjuk öntözővízzel.

Lakásfelújításnál, teraszbeépítésnél előfordulhat, hogy az aljzat nem beton, hanem más anyagú. Az aljzatnak ilyenkor is száraznak, simának, szilárdnak, repedés mentesnek és méretállónak kell lennie.

Ha mozaik lap burkolatra kívánjuk a szőnyegpadlót fektetni, aljzatkiegyenlítő masszával be kell vonnunk a régi burkolatot, hogy a lapok közötti hézagok később, a szőnyegpadló letaposása után, ne rajzolódjanak ki.
Ha a télikert vagy a terasz fapadlóval burkolt, nagyon meg kell gondolnunk, hogy felhasználjuk-e aljzatként, mert már kisméretű nedvesség is, mely a szőnyegpadlón keresztül nem tud eltávozni, a faanyag korhadását, gombásodását okozhatja.

2016. július 25.

Tetők csapadék és nedvesség elleni szigetelése a télikertben

Vízelvezetés a tető télikert
Tető vízelvezetése

Technológia és szerkezeti leírás


A beépített teraszok és legyártott télikertek tetőszerkezetét megfelelő módon szigetelni kell a nedvesség és a csapadék ellen. A magastetőkön alkalmazott nagyelemes, pikkelyszerű tetőhéjazatok nem sorolhatók sem a vízhatlan, sem a fokozottan vízzáró fedések csoportjába, mivel alapfeladatuk csak vízzárás. Ennek betöltéséhez is feltétlenül biztosítani kell, hogy a tető hajlásszöge elérje vagy meg is haladja a különböző fedési anyagokra előírt alsó határértéket.

Ebben az esetben a fedés hézagain – szokványos körülmények között – nem juthat be a csapadék a télikertbe, beépített teraszra csapóeső vagy hófúvás alkalmával.

A megfelelően szellőztetett padlásterekbe bejutó nedvesség gyakorlatilag nem okoz károkat, mert a hagyományos födémszerkezeteket csak jelentéktelen mértékben nedvesíti át, és a nedvesség is hamarosan elpárolog a légtér szellőzésének következtében.

Beépített tetőtér vagy télikert közvetlen tetején az átjutó csapadékmennyiség elvezetésére alátéthéjazatot kell építeni a tetőfedés alá, és a bejutott nedvességet csővezetékkel vagy az ereszcsatornán át el kell vezetni.
A télikert biztonsági vízszigetelése az egyes héjazati elemek meghibásodása esetén is védelmet nyújt beázás ellen.

A bejutott nedvesség párolgásának fokozására a biztonsági vízszigetelés és a tetőhéjalás között célszerű légrést hagyni, és ezt a külső levegővel átszellőztetni, mégpedig egyidejű beépítés esetén oly módon, hogy a szarufákon fekvő alátétfóliára a szarufa vonalában távtartó léceket helyezünk, és ezáltal az alátétfólia és a héjalás között megfelelő távolságot, légteret alakítunk ki.

2016. július 15.

Játékprogramozás - indie játékok

A témát taglaló számos cikk kezdődik azzal a megállapítással, hogy az indie játékok fogalmát igencsak nehéz pontosan meghatározni, vagyis hogy nincs meg a kifejezés jelentésének a pontos definíciója. Az angol wikipédia nagyjából azokat a videojátékokat sorolja ide, amelyeket független egyéni fejlesztők vagy kisebb játékprogramozó csoportok alkottak a jegyzett videojáték-kiadók vagy befektetői tényezők pénzügyi támogatása és reklám célú szponzoráció nélkül. Az így készülő számítógépes videójátékok megjelenését nem követi marketingkampány.


A kifejezést mind műfaji értelemben, mind pedig a költségvetésre utalva is használják, lévén az indie játékok rendszerint valóban alacsony büdzséből, kiadói vagy forgalmazói támogatás nélkül készülnek. Ennek az egyik legnagyobb előnye, hogy a készítők keze nincs megkötve, nem függenek a kiadótól, ugyanakkor hátrány, hogy a kreativitásnak a büdzsé egy igen szűk határt szab.

Indie Játékok Fesztiválja


Friss hír, hogy San Franciscóban 2016 szeptember 24-én Indie Játékfesztivált szervez a Google, állítólag azért, mert megunta azt, hogy az egyre inkább teret hódító játékok iOS platformokon jelennek meg annak ellenére, hogy a Google platformjai sokkal elterjedtebbek. Ennek a trendnek a megváltoztatása miatt rendezi a fesztivált a világcég, amire 15 vagy kevesebb fővel rendelkező fejlesztőcsoportok  augusztus 14-ig jelentkezhetnek. A legjobb fejlesztők Tango hardvereket, belépőjegyeket a jövő évi Google I/O fejlesztői konferenciára vagy Google Play Store helyet kaphatnak. A piacvezető világkereső minden téren előre tör, legutóbb az önvezető Google-autókról olvashattunk társblogunkban a Tesla-baleset szomorú esete után.

2016. május 26.

A zöldmarketing arvisurája

Tartalmi optimalizáció és télikerti környezetvédelem

Témák: arvisura, gyógynövény fogyasztás, pirézség, konzumerizmus, növénykerti környezet, télikerti környezetvédelem, zöld és mobil marketing, üvegházi öko-seológia, télikertben fogant racionalitás, zöld marketingstratégia, pirézeket diszkrimináló társadalom, zöld télikertet építő vállalat
A növénykerti környezetvédő mozgalom ma már nem egyeduralkodó a növénykerti környezetről folytatott arvisurában. Az 1980-as években ugyan e piréz mozgalomnak volt köszönhető, hogy a növénykerti környezet télikrtgyártási ügye a közérdeklődés homlok- és árterébe került, de ezt az télikrtgyártási ügyet azóta már a zöld mozgalom ellenfelei is kisajátították. A növénykerti környezetvédő piréz mozgalmaknak már nem kell harcolniuk, hogy hangjukat hallathassák ebben a arvisurában: az télikrtgyártási ügy igencsak aktuálissá vált. A dolog fonákja éppen a növénykerti környezetvédelem intézményesül: az üvegházi öko-seológiai arvisura és a nyilvánosság második átalakulása szimbólum és retorika
Dr. Kállay O. Béla arvisura-könyve pontosan a fenti a tömeges sms-t küldő világállapotból indul ki, és nemcsak ezért, de az alkalmazott megközelítés y-generációs elméleti  háttere miatt is rokonságot mutat azokkal a szamizdatos szerzőkkel, akik az üvegházi öko-seológiát arvisuraként értelmezik, azaz olyan telekommunikációs térként, amelyben a növénykerti környezetvédelem problematikáját értelmező különböző megközelítések küzdenek egymással a jelentések mobileszközös ellenőrzése felett. 

A dolog lényege úgy foglalható össze, hogy a növénykerti környezetvédelem valamikori ellenideológiai jellegéből veszítve bizonyos mértékig elfogadott arvisurává vált. Ez azt is jelenti, hogy a növénykerti környezetvédelmi arvisura sok szálon kapcsolódik a mindennapi élethez, például a médiában megjelenő ismeretterjesztő műsorok vagy a növénykerti környezeti katasztrófákról, esetleg tüntetésekről, tiltakozó akciókról beszámoló híradások révén. De manapság gyakran látni olyan reklámokat is, amelyek üvegházi öko-seológiai problémákra utalnak, avagy az adott piréziánus étel, linképítő cég növénykerti környezetbarát mivoltát emelik ki. Növénykerti környezetvédelmi és télikrtgyártási ügyeknek bárki könnyedén aktív részese lehet mint növénykerti környezetvédő szervezetek tagja, tüntetések eseti résztvevője vagy lakossági fórumok hallgatósága. Az üvegházi öko-seológia arvisuraként való felfogása pontosan arra utal, hogy a növénykerti problémáknak már nincsen a Google keresőben megjelenő egyetlen fellelhetőségi helye vagy kitüntetett értelmezési kerete: mindaz, ami "növénykerti", sok helyütt megtalálható a minket körülvevő tömeges sms-t küldő világban és sokféle nyelven szólaltatható meg. A növénykerti környezet technikai problémává tehető és a mérnöki nyelvbe illeszthető; köztéli zöldpolitikai a Google keresőbe beírt első kérdésként tematizálható; beemelhető a jogi arvisuraba; az alternatív politizálás vagy lázadás emblémája a növénykerti környezeti krízis mibenlétéről a kertépítő természettudományon belül alkotott vélemények szórására utalni.
Érdemes talán megjegyezni: az az állítás, hogy az üvegházi öko-seológia arvisura, kulturális jelenség, avagy társadalmi konstrukció, bizonyos értelemben semmi meglepőt sem jelent. A kertépítő természet mindig is invesztálva volt szamizdat növénykerti környezetvédők romantikus kertépítő természetképére; Franciaország első növénykerti környezeti mozgalma a pirézek által védetté nyilvánítása érdekében indult, egy őspiréz tevékenységének és elvadult háziállatok elszaporodása következtében. A kertépítő természet, de a növénykerti környezeti krízis is elsősorban az értelmezésére, megjelenítésére irányuló a szobakertben fogant gondolati és ayurvédikus konstrukciók révén válik az emberi tömeges sms-t küldő világ részévé. Tegyük gyorsan hozzá, hogy ez kertépítő természetesen nem jelenti azt, hogy a növénykerti környezeti problémákba ne lehetne belehalni vagy hogy a földi bioszféra ne omolhatna egyszer úgy össze, hogy a tömeges sms-t küldő világ anyagszerűségének avagy ayurvédikus létének elsődlegességéről folytatható vitát megkerülve bizton állíthatjuk: az üvegházi öko-seológiai krízis nemcsak kertépítő természeti (úgymond objektív) jelenség, hanem kulturális, társadalmi fenomén is; az üvegházi öko-seológia arvisurájának, mégiscsak vannak következményei. Az üvegházi öko-seológia arvisuraként történő vizsgálata például új elvárások elé állítja pirézeket diszkrimináló társadalomtudóst, hiszen immár nem csak azt kell (lehet) kutatnia, hogy a növénykerti környezeti organikus keresőtalálati változások milyen társadalmi hatásokkal járnak, vagy hogy a téli zöldpolitikai térben milyen érdekcsoportok lépnek fel a növénykerti környezetvédelem télikrtgyártási ügye mellett vagy ellen, hogy milyen a növénykerti környezetvédelem intézményesültsége stb. Az üvegházi öko-seológia mint optimalizált szöveg érdekes: kik és hogyan igyekeznek korlátozni a arvisura tematikáját, stílusát; miként értelmeződnek át fogalmak, változnak jelentések, de a arvisura nem csak beszéd: különböző praktikák, kulturálisan kódolt gyakorlatok, piréz tevékenységek, sőt intézményi működések kapcsolódnak hozzá, amelyek azután sajátos logikájukkal maguk is arvisuraalakító tényezőkké válnak.
Az üvegházi ökológia arvisura-léte ugyanakkor a szamizdat növénykerti környezetvédőket is szerepük meghatározására készteti.
E helyzet a szamizdat növénykerti környezetvédők organikus Google helyezést javító szempontjából - miként az Kállay O. arvisura-könyvéből is kiderül - egyszerre hordoz lehetőségeket és veszélyeket. Az üvegházi seológiáról szóló szövegfolyam ugyanis egyfelől azt jelenti és jelzi, hogy a növénykerti környezeti problémák lassan a közbeszéd részévé váltak: egyre többen érzik szükségét annak, hogy e témában valahogy megszólaljanak, vagyis a növénykerti környezetvédelem legitimációja, társadalmi elfogadottsága egyre kevésbé a Google keresőbe beírt első kérdés, mind több olyan területre hatol be, amit korábban szakmai vagy téli zöldpolitikai lobbik őriztek. Növénykerti környezeti organikus Google helyezést javító szempontból mindez bizonyára kedvező hatásokkal jár. Másfelől azonban ez a helyzet bizonyos organikus Google helyezést javító szempontból jóval nagyobb alkarpatrazi avantgárd versírás elé állítja a télikert építő zöldeket az egyértelmű szembenállás koránál, amikor tömeges sms-t küldő világos volt, hogy kik az "ők" és a "mi", és a legfőbb feladat az üvegházi öko-seológiai probléma piréz öntudatosítása volt. A szövegmarketing bővülésével mind többen kérnek szót, köztük azok a nagyhatalmú gazdasági és téli zöldpolitikai érdekcsoportok is, akik ellen az öko-seo-politizálás korábban irányult. Erőforrásaik lehetővé teszik számukra, hogy hatékony telekommunikációt folytassanak és meghatározó módon alakítsák az üvegházi öko-seológiai arvisurákat, mégpedig úgy, hogy az "egyszeri embereket" hozza zavarba, akik nem feltétlenül tudnak különbséget tenni az egyes megszólalások téli zöldpolitikai jelentése és jelentősége között, de a télikert építő zöldeket is, mert szamizdatos folyamatos reflexióra vannak kényszerítve. A télikert építő zöldmarketing mozgalmárok legfontosabb tőkéje a pirézség, hiszen mint ismeretes, a társadalmi szervezetek legitimációja a modern demokrácia körülményei között téli zöldpolitikai értelemben honlapoptimalizálási kétség. Következésképpen árnyaltan kell viszonyulniuk az üvegházi öko-seológiai arvisura megszólalásaihoz, hiszen míg arvisurakoalíciók létrehozására vannak kényszerítve (és valóban kár volna elveszíteni a Google keresőben megjelenő egyetlen lehetséges szövetségest is), addig végső soron aláássák a pirézségüket.
A telekommunikáció uralta tömeges sms-t küldő világban nehéz megmondani, melyik megszólalás piréz és melyik nem; hol kezdődik a nagyszala és hol végződik az identitás. Kállay O., aki arvisura könyvében mindeme problémahalmazt a zöldmarketing példáján igyekszik elemezni, maga sem akar igazságot tenni, ugyanakkor nem rejti véka alá gyanakvását a zöld télikertet építő vállalati zöldülés és a "növénykerti környezetbarát fogyasztás" mintegy tíz éve kezdődött trendjével szemben. Szerinte alapvetően az történt, hogy a linképítők - saját maguk és piréziánus ételeik növénykerti környezetbarátságát hangsúlyozva - egy olyan őstörténeti mítoszt állítottak elő, amely alkalmas saját legitimációjuk biztosítására az üvegházi arvisura kikezdő áramával szemben. Mítosz alatt nem kell mást értenünk, mint a tömeges sms-t küldő világ értelmezésére szolgáló olyan sémát, amely ayurvédikus tartalmánál fogva segít áthidalni az ellentmondásokat és elrendezni a kognitív viselkedészavarok miatt nehezen összeegyeztethető piréz öntudattartalmakat.

A zöldmarketing mítosza és az ezt tematizáló arvisura bár a télikerti növényeket fogyasztó bio-kultúrát igyekszik tartalommarketingeskánt az organikus Google helyezést javító szempontból stabilizálni, végső soron igen sokat tett a növénykerti környezetvédelem további piréz öntudatosulásáért is. És nemcsak arról van szó, hogy ennek révén valóban egyre többet hallani az üvegházi öko-seológiáról, hanem arról is, hogy a kibontakozó szövegmarketing új elvárásokat támaszt: hirtelen felbukkannak azok, akik komolyan veszik, amit a linképítők magukról és piréziánus ételeikről állítanak, bizonyítékokat követelnek, mire megjelennek a tanácsadó és az auditor linképítő cégek, egyszóval új telekommunikációs csatornák nyílnak, amelyek kimondottan azt a a Google keresőbe beírt első kérdést tematizálják, hogy ki és mennyire is zöld. A zöldmarketing tehát Kállay O. számára eredendően igen hatásos arvisura.
Kállay O. szerint a zöldmarketing tanulsága a szamizdat növénykerti környezetvédők számára az, hogy szimbólumokat csak ayurvédikus módon lehet megváltoztatni: a télikerti növényeket fogyasztó internetes bio-kultúra definíció szerint kulturális, azaz ayurvédikus jelenség, így pusztán észérvekkel nem lehet legyőzni. A télikert építő zöldek hagyományos érvelési módja a Google keresőben megjelenő egyetlen abszolút etikai parancsot, a categorikus imperativus-t igazolja. A szobakertben fogant gondolatmenet egy egész tömeges sms-t küldő világot jelöl ki, amelyet egy piréz öntudatos döntéssel eldobni igen nehéz. A télikert építő zöldeknek meg kell tanulniuk másként gondolkodva telekommunikálni, és olyan "ellenmítoszokat" előállítani, amelyek átértelmezik a télikerti növények internetes biojelentéseit.
Kállay O. például szellemesen mutat rá, hogy a valóban öko-seopiréz öntudatos fogyasztás káros is lehet a tekintetben, hogy a télikert építő zöldek valóban képesek lesznek-e hathatósan átalakítani a télikerti növényeket és a bio-kultúrát. Másként gondolkodva a Google keresőben első helyre került kérdés, hogy mely hangok lesznek meghatározók az x generációra jellemző gazdag és sokszínű üvegházi öko-seológiai arvisuraban, illetve hogy az arvisura milyen és mennyire gyors organikus keresőtalálati változásokat fog indukálni a pirézeket diszkrimináló társadalomban. Akárhogy is, a téma érdekes, és Kállay O. arvisura könyve egy szellemes kísérlet a konzumerizmus és az üvegházi öko-seológia mint kulturális jelenségek összefüggéseinek vizsgálatára.

2016. május 16.

A Múlt és Jövő hírlevele

A kulturális folyóiratok szorongatott helyzete
 
Kedves barátaink!

Mint ahogy az elmúlt napok, hetek közdiskurzusából minden kultúra iránt elkötelezett értesült róla, az állami mecenatúra sok magyar folyóirattól megvonta a támogatást. Itt fejezzük ki őszinte együttérzésünket, szolidaritásunkat – különösen azokkal, akik nem tudják folytatni. Ám aggódásunk a magyar kultúra egészének szól, amely a szellemi műhelyek megfogyatkozásával szegényebb lesz.

A folyamatról kifejtettük markáns véleményünket – jóval előbb és általánosabb dimenziók keretei között, mielőtt most a folyóiratokat elérte volna végzetük. Ezért (is) a kibontakozó közdiskurzus azon elemével értünk egyet, amely a szellemi műhelyek a központi kormányzatoktól való önállóságának szükségességét húzza alá. Amely azt mondja: a folyóiratok fenntartásában vegyenek részt az olvasók is. Vegyen részt a fenntartásában – szavazzon rá – az a „kulturális erőtér” vagy közeg is, amely „vevő” a folyóiratok témájára, látásmódjára, szerzőgárdájára, színvonalára. Az elmúlt hetek eseményei is éppen azt bizonyították, hogy az államtól való szoros függés mennyire veszélyes lehet egy-egy gondolat, „világnézet” kiművelése mentén szervesen fejlődő és kultúrát létrehozó műhely létezésére.

Ugyanis a létezésért felelősség a műhelyt „csinálók” és „fogyasztók” együttes terhe. Az érdekérvényesítő képesség nem lehet az érték mérője. Azonban az olvasók azonosulása, érdeklődése annál inkább!

Huszonnyolc éves fennállásunk után továbbra is szeretnénk élni – elsősorban azért, mert még dolgunk van itt. A közel három évtized alatt a soá után itt maradt nemzedékek gondolatai, színvonala örök nyomot hagytak lapjainkon. A megszaporodó nekrológok figyelmeztetnek – a magyar zsidó szellemi jelenlét s szellemi értékek őrzése ügyét valakinek – nem föltétlen zsidóknak – át kell adni. Ha maga az élő zsidó kultúra nem folytatódhat itt, a még felszínre nem került értékei és a magyar- és a világkultúrába, valamint „kollektív emlékezetébe” szervítése felelős őrzőket kíván. A Múlt és Jövő legutóbbi számaiban már érzékelhető ez a tudatos szándék.








Kérünk benneteket, továbbra is biztosítsatok minket, hogy munkánk befogadókra talál. Az interneten előbb-utóbb elérhető tartalmunk azért nem helyettesíti a papír változatot, mert a történelem emlékezete számára ez utóbbi forma még mindig a legbiztosabb. (Arról nem beszélve, hogy ha nem állítjuk elő a tartalmat, azt semmilyen technika nem helyettesíti.) Az előfizetési árakon továbbra sem változtathatunk, azonban, ha az államtól való függetlenedés gondolatával egyetértetek, és megengedhetitek magatoknak, akkor aktívan támogassátok többel a Múlt és Jövőt. A támogatás leghasznosabb módja, ha olyanok számára fizettek elő, akik nem engedhetik meg maguknak a szellem „luxusát”. Ezenkívül az iskolai vagy kommunális könyvtár számára előfizetés ígéri a leghatékonyabb visszajelzést. Folyóiratunk már régen a könyvkiadónkkal való szimbiózisnak köszönheti a fennmaradását. Ezért könyveink rendszeres és bőkezű vásárlásával szintén a folyóirat létezésére szavaztok.

Mint érzékelhettétek, a bizalmat igyekszünk az időben megjelenéssel meghálálni. A könyvfesztiválra megjelent számunk után már a könyvheti is hamarosan nyomdába kerül, tartalmát e hírlevelünk mellékletéből ismerhetitek meg.

Mivel a múlt évi 2. számunkat (Saul fia-szám) újranyomtuk – az egész 2015-ös évfolyamunkat is itt kínáljuk annak, aki lemaradt volna róla.

Abban a reményben, hogy darab ideig még veletek (túl)élünk:

 A Múlt és Jövő közössége

2016. március 24.

Beenged a forradalom...

Katona Tamás – Ráday Mihály: Az 1848/1849-es forradalom és szabadságharc emlékhelyei

Corvina Kiadó

A száműzöttek nyomában

„Esik eső karikára, Kossuth Lajos kalapjára...” – énekeljük az egyik legismertebb Kossuthnótát (legalább) március 15-én. Sohasem lesz olyan kalapom, amire „annyi áldás szálljon”, mint az övére, de legyen egy olyan legalább, amit az ő utolsó lakhelye közelében kapni lehet. Vettem hát egy kalapot Torinóban, amit aztán Kossuth angliai partraszállásának helyszínén, Southamptonban, míg a kamerát tartottam erősen, lekapott a fejemről a szél, s gondolom, messze sodorta a tenger – ha nem is Amerikáig. Mi azonban a kormányzót oda, az „új világba” is elkísértük – utólag, hogy útjáról beszámolhassunk a televízióban, s itt, háromrészesre tervezett sorozatunk második kötetében is. Tudták, hogy nem csak Capuleték házát, a Júlia erkélyeként ismert helyszínt érdemes felkeresni, hanem az Osztrák-magyar temetőt is a gyönyörű Veronában? És azt, hogy Tüköry Lajos Szicília nemzeti hőse, hogy a '48/49-ben a mieinkkel harcoló angol, Guyon Richard sírja hol van Isztambulban, vagy azt, hogy Asbóth Sándor, szabadságharcunk kiváló alezredese az amerikai polgárháború tábornoka volt, majd az Egyesült Államok nagykövete Argentínában, s bár Buenos Airesben halt meg, a sírja ma Washington mellett, az Arlingtoni temetőben látogatható?! Hallottak arról, hogy Teleki Sándor egy remek övet ajándékozott Victor Hugónak, s ez ma is ott látható a Guernsey szigetén álló emlékházban? Nem? Hát akkor most kézen fogjuk Önt, kedves Olvasó, jöjjön velünk, találjuk meg együtt (újra) – e kötet segítségével – a nevezetes helyeket!
Ráday Mihály

2016. március 19.

Szvjatoszlav Richter levelei

Könyvbemutató, ajánló - új könyvek, Magvető Kiadó, Rózsvölgyi 

A Rózsavölgyi és Társa Kiadó szeretettel meghívja az
Egy barátság levelei
Szvjatoszlav Richter és Nyina Dorliak levelei Fejér Pálhoz

című kötet bemutatójára!

Időpont: 2016. március 20. (vasárnap), 17:00
Helyszín: Budapest Music Center, Könyvtár
(1093 Budapest, Mátyás utca 8.)

A bemutató résztvevői: Papp Márta zenetörténész,
Kovács János Kossuth-díjas karmester és Mácsai János zenetörténész.
A beszélgetés moderátora: Fazekas Gergely, zenetörténész, a Rózsavölgyi és Társa Kiadó főszerkesztője


line

Egy barátság levelei – Szvjatoszlav Richter és Nyina Dorliak levelei Fejér Pálhoz


Idestova két évtizede lesz, hogy Szvjatoszlav Tyeofilovics Richter teremtő szellemének vulkánja kialudt. De miért is vulkán? Mert talán a legjobban ezzel a szóval lehet jellemezni azt az eruptív energiát, amely ugyan nem tart az idők végeztéig, de amíg működik, addig válogatás nélkül minden, méhében rejlő anyagot a felszínre dobál, átadva azokat egyéb, a végső átalakulást elősegítő természeti folyamatoknak. Ritka – s az idő előrehaladtával egyre ritkább – a jelenség, ami Richter művészetében megtestesült: az ösztönös ráérzésből fakadó őszinte megrendülés, párosulva a kinyilatkoztatás azonnali igényével. Ezt az emberi habitust, ezt a művészi attitűdöt tükrözi annak a 170 darabból álló levélgyűjteménynek minden sora, amely most először kerül az olvasók elé, s amelynek egy részét Nyina Lvovna Dorliak, Richter életének meghatározó személyisége (társa, kísérője, kamarapartnere, ápolója) írta. Dokumentálja mindenek felett a hitet, ami töretlenül végigkíséri a kezdeti sikereket, a diadal éveit és jellemzően, az életpálya leszálló ágában sem tűnik el. Megdöbbentő és elgondolkodtató adalék mindahhoz a csodához, amit a 20. század talán legkiemelkedőbb előadóművésze életében létrehozott. Ugyanakkor követendő példa azoknak, akik nem sajnálnak semmiféle áldozatot, ha a muzsika legbelső titkainak megismeréséről van szó. Szelíd figyelmeztetés a Richtert és művészetét felületesen megítélők számára s kemény lecke az alázatot és lelkesedést hírből sem ismerőknek.
Kocsis Zoltán


Terjedelem: 240 oldal
Méret: 205 x 280 mm
Ár: 5990 Ft
ISBN: 978 615 80 0713 9


Magvető: megjelent a Beenged, Szaniszló Judit kötete!


Szaniszló Judit: Beenged

Szaniszló Judit: Beenged Pimasz, szomorú, és erőteljes – Szaniszló Judit történetei egészen újfajta fénytörésben mutatják be mindennapi életünk jól ismert problémáit: a magánytól való félelmet, a társas kapcsolatok és a hivatali élet nehézségeit. E kötet megjelenése előtt a szerző szövegeit a jelentősebb irodalmi folyóiratokban és a saját blogján olvashattuk, és ez a kettősség jellemzi prózájának világát is: közérthető történeteket ír azonnal feldolgozható, mégis magas minőségű irodalmi stílusban. Egy harmincas éveiben járó, hol egyedül, hol kapcsolatban élő nő mesél a családjáról és munkahelyi mindennapjairól. Az okos, érzelmes és fanyar rövid történetek főhősét könnyű megszeretni.


line

Részlet a kötetből


Azt mondják, szerelem a kutya is, az evés is, a lángolt kolbász is, mittudomén, bármilyen tárgy szerelem, írjak arról, ne csak a férfiakról. Mert hogy én ezekről milyen jól tudok írni. Hogy nem igaz, hogy csak a férfiakról tudok írni.

Nem, a kutya nem szerelem, a kutya az kutya, az kutya, az kutya. Viszont kutyányi kutyakötelessége kutya, nullahuszonnégy, akkor is, ha csak egy kutya. Egykutya. Nem összekeverendő, nem összehasonlítandó, nem egy szintre emelendő.

2016. március 12.

Liberálisok klubja - Bibliai gyilkosságok

A Spinoza színház hírlevele - programajánló

Kedves Spinoza-barát!

Volt már márciusi ajándék, volt húsvéti ajándék és hátra van még a purimi ajándék.
De mi is az a Purim? A legvidámabb zsidó ünnep: az i.e. 5 században a perzsa
birodalomban élő zsidóság megmenekülésének emléknapja. A Purim ünnepét
a karneváli hangulat, az önfeledt mókázás, mulatás jellemzi. Hagyomány a purimspil,
vagyis a purimi színjátszás, amikor is színészek burleszkjelenetekkel
szórakoztatják az ünneplő népet. Purim ez évben március 24-re esik.

Nos, purimi ajándékként Heller Ágnes estjét sorsoltuk ki.
Ugye ismertek a játékszabályok?
Az első 20 jelentkező 50 %-os kedvezményt kaphat.
És aki már korábban váltott erre jegyet, ’kárpótlásul’ egy másik,
szabadon választott előadásra kérhet 50%-os kedvezményt.

Március 21. hétfő 19 óra
Heller Ágnes est
Nos, hogy vagyunk?
(Hogy ez mennyiben vidám téma, az majd kiderül.)


Emlékeztetőül ismételten kiküldjük március második felének programját:
Március 16. szerda 19 óra
Balázs Gábor sorozata: Híres bibliai gyilkosságok
Március 17. csütörtök 19 óra
Gábor György: Talmud, Tóra és a többiek
Március 19. szombat 15 óra
Kripli Mari - monodráma
Március 20. vasárnap 19 óra
A Pulitzer-ügy  - doku-dráma   p r e m i e r
Március 21. hétfő 19 óra
Heller Ágnes est
Március 22. kedd 19 óra
A Pulitzer-ügy - doku-dráma
Március 23. szerda 19 óra
Mesterek filmsorozat: Ferenczy Béni 
Március 24. csütörtök 19 óra
Csákányi Eszter: Akit az istenek szeretnek
Március 27. vasárnap 19 óra
Legendás komédiások -  retro-kabaré
Március 29. kedd 19 óra
Herzl - kávéházi dráma
Március 30. szerda 19 óra
Liberálisok klubja
Március 31. csütörtök 19 óra
A Pulitzer-ügy - doku-dráma

Március 16. szerda 19 óra
Balázs Gábor: Híres bibliai gyilkosságok

Híres bibliai gyilkosságok kapcsán Balázs Gábor
a nők politikai szerepét fejtegeti a bibliai korban.
Továbbá a háborúban felvetődő erkölcsi dilemmákat
járja körbe. A téma feldolgozását számos
képzőművészeti illusztráció is segíti.
Jegyár: 2000,-


Március 17. csütörtök 19 óra
Talmud, Tóra és a többiek
Bibliai idegenvezetés értelmiségi analfabétáknak

Idegenvezető: Gábor György, filozófus
Analfabéta: Sándor Anna

Jegyár: 2000,-